کنترل روم – باتری روم

کنترل روم – باتری روم

تهویه اتاق کنترل،  اتاق باتری

و ساختمان تامین برق و قدرت

 

مرکز کنترل اصلی (Main Control Center)

مرکز کنترل اصلی معمولاً شامل یک اتاق کنترل ، صفحه کنترل الکتریکی و الکترونیکی و اتاق رَک ابزار دقیق ، اتاق تجهیزات سرور ، اتاق سیستم کنترل فرآیند اتوماسیون ، اتاق تجهیزات مخابراتی ، اتاق باتری ، اتاق UPS ، اتاق شبیه سازی آموزش مهندس و اپراتور و اتاق مدیریت می باشد.

از آنجا که مرکز کنترل معمولاً دارای تجهیزات الکترونیکی حساس به دما است که برای عملکرد سیستم خطرناک است، به طور معمول با هواسازها و تجهیزات تبرید مستقل خنک می شود. یک سیستم پشتیبان برای سیستم تهویه نیز ممکن است مورد نیاز باشد. نیازی به اجرای دوباره اجزای غیرفعال مانند کانال کشی و لوله کشی برای سیستم پشتیبان وجود ندارد.

طراحی کنترلها به گونه ای است که خرابی یک جزء مشترک در هر دو سیستم اصلی و پشتیبان باعث خرابی هر دو سیستم نشود. تغییر دستی یک راه حل ساده است. اگر ساختمان اصلی کنترل در یک منطقه آلوده به گرد و غبار قرار دارد ، تامین فشار مثبت در محیط داخل بشدت توصیه می شود.

اتاق های کنترل (Control Rooms)

اتاق کنترل دارای ریزپردازنده ، چاپگر ، کنترل های الکترونیکی و آلارمهای اضطراری ، کنترل های آتش نشانی ، سیستم های ارتباطی و امنیتی ، شبکه های سیستم منطقه ای ، لوازم جانبی و سیستم های سیم کشی و لوله کشی مربوطه است. یک سیستم تهویه مطبوع معمولی برای مشاغل اداری ، با ویژگی هایی برای تامین الزامات کلی طراحی برای قابلیت اطمینان و همچنین تامین نیازهای خاص محیط تجهیزات کنترلی ، به طور کلی مناسب است.

اتاق های باتری (Battery Rooms)

توصیه می گردد تا اتاق های باتری بین 70 تا 80 درجه فارنهایت برای حفظ حداکثر ظرفیت باتری و عمر مفید آن نگهداری شوند. تغییرات دما تا جایی که در محاسبات ظرفیت باتری ها بدست آمده، قابل قبول است ، اما حداقل دمای طراحی اتاق باید در تعیین ظرفیت باتری در نظر گرفته شود. باتری هایی که معمولاً در تاسیسات تولید برق استفاده می شوند گاز هیدروژن تولید می کنند ، بنابراین سیستم HVAC باید طوری طراحی شود که غلظت هیدروژن را در اتاق محدود کند. برای اطلاع از روش های تخمین تولید هیدروژن با انواع مختلف باتری و حالت های عملکرد و بهینه سازی طراحی سیستم تهویه ، به دستورالعمل ASHRAE 21-2012 مراجعه کنید.

این دستورالعمل همچنین حداکثر غلظت متوسط هیدروژن ​​را در اتاق را از نظر حجم کمتر از 2 درصد حجم اتاق توصیه می کند. با این حال ، طراح باید کدها و استانداردها را برای الزامات محافظه کارانه تر مرور کند.

 اتاقهای تامین برق و قدرت ( Substation Rooms)

سیستمهای Substation ولتاژ برق را از ولتاژ خروجی ژنراتور نیروگاه تا سطح ولتاژ انتقالی، افزایش و یا کاهش می دهند و میزان قدرت را برای سطوح توزیع، تنظیم می کنند. این امکانات عموماً از راه دور کنترل می شوند ، بنابراین طراحی HVAC آنها باید ساده ، قابل اعتماد و دارای قابلیت نگهداری و تعمیرات آسان باشد.

ملاحظات طراحی

طراحی سیستم تهویه مطبوع ، فیلتراسیون و توزیع فشار در اتاقهای Substation ؛ باید بر اساس نوع تجهیزات اتاق و حساسیت آن نسبت به گرد و غبار ، دود ، دما و رطوبت باشد. ملاحظات شامل قابلیت اطمینان، سادگی و هزینه های کم نصب و نگهداری است. در همین خصوص استاندارد ANSI/IEEE Standard C2 الزامات تهویه مطبوع موردنیاز را برای این نوع کاربریها پیشنهاد می کند. در صورت حضور افراد در  اتاقهای Substation ؛ تامین شرایط معمولی آسایش انسان برای مناطق اداری مناسب است؛ در غیر این صورت ، اجرای سیستم  کنترل دما و رطوبت باید تجهیزات موجود در اتاق را محافظت کند. تصفیه هوا با فیلترهای دارای کارآیی MERV 7 یا MERV 8 از تجهیزات در برابر گرد و غبار محافظت می کند و عمر آن را افزایش می دهد. اگر ساختمان Substation در یک منطقه صنعتی سنگین یا نزدیک یک کارخانه شیمیایی یا فاضلاب واقع شده است ، فیلتراسیون گازهای آلاینده را برای حذف آلودگی های هوا و محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر خوردگی انجام دهید.

اگر در زمان طراحی از اکونومایزرها برای خنک کردن هوای بیرون استفاده کرده اید، از فیلترهای دارای کارآیی MERV 12 استفاده کنید. علاوه بر این، اگر صفحات الکتریکی یا تجهیزات داخل آن مستعد جذب گرد و غبار باشند، ممکن است برای کنترل نفوذ هوا و جلوگیری از ورود گرد و غبار به ساختمان ، لازم گردد تا اتاق به صورت فشار مثبت طراحی شود.

توصیه می شود برای کاربریهای حساس یا نصب تجهیزات در مکانهایی دور از دسترس، فن ها و سایر تجهیزات تهویه مطبوع را با 100٪ رزرو طراحی شود بطوریکه پس از خرابی سیستم اصلی ، سیستم جایگزین بتواند بطورخودکار راه اندازی گردد. سیستمهای Substation عموما دارای باتری و سیستم ذخیره برق هستند که می تواند در زمان بروز خاموشی یا سایر اختلالات برق ، نیروی پشتیبان را فعال کند . با این حال ترجیحاً باتری ها و شارژرها باید در یک اتاق جداگانه باشند.

سیستمهای خنک کننده معمولی در سیستمهای کنترل Substation  و Switchyard شامل واحدهای تهویه مطبوع یکپارچه (روفتاپ پکیج) یا اسپلیت (کندانسینگ یونیت-هواساز) یا ایر کاندیشنرهای دیواری (کولر گازی) است. طراحی باید ساده باشد تا تعمیر یا تعویض تجهیزات در اسرع وقت انجام شود و سیستم به سرویس برگردد.

سیستمهای تهویه مطبوع مختص مراکز توزیع (dispatch) و کنترل بار؛ باید مشابه سیستمهای اتاق کامپیوتر، مراکز داده (دیتا سنترها) از نظر دما ، رطوبت نسبی ، پاکیزگی ، قابلیت اطمینان و تامین سیستم رزرو طراحی شوند. این کاربریها بطور مداوم با حضور افراد اشغال می شود و توصیه می شود تا سیستم تهویه مطبوع برای یک اتاق کنترل طراحی شود.

  • Date 21 آذر 1399
  • Tags کاربری 2, کاربری خاص, مشاوره تخصصی
  • URL View Project

Related Projects

error: Content is protected !!