پارکینگ

 

تهویه پارکینگ ها

پارکینگ های اتومبیل ممکن است در بیشتر جاها از نوع کاملا بسته و در برخی جاها نیز از نوع باز باشدند. در پارکینگ های نوع باز معمولا بخشی از جدارهای پارکینگ باز بوده و به همین دلیل نیاز به تهویه مکانیکی ندارند. اما در عوض پارکینگهای کاملا بسته معمولا در زیر زمین واقع شده و مسیر هوای بیرون به آن مسدود است و بنابر این نیاز به تهویه مکانیکی دارند. در واقع عدم استفاده از وسایل تهویه مکانیکی در پارکینگهای بسته باعث ایجاد مشکلات زیادی در کیفیت هوای داخل این پارکینگها خواهد شد. جدی ترین مشکل ایجاد شده نیز وجود مقدار زیاد مونوکسید کربن (CO) انباشته شده که توسط اتومبیلها تولید شده است؛ در فضای پارکینگ می باشد. نگرانیهای دیگری که در خصوص این نوع پارکینگها وجود دارد، حضور و عدم دفع بخارات بنزین، گازوییل و دیگر مواد آلاینده نظیر اکسیدهای نیتروژن و دود ناشی از موتورهای دیزل می باشد.

برای تعیین مقدار دقیق نرخ تهویه در پارکینگ ها معمولا دو فاکتور بایستی در نظر گرفته شود:

1- تعداد اتومبیل های روشن و در حال کار موجود در پارکینگ

2- مقدار آلاینده ها.

تعداد اتومبیل های روشن و در حال کار نیز بستگی به نوع کاربری ساختمان دارد بطوریکه از %3 ظرفیت کل پارکینگ (در مراکز خرید) شروع و تا %20 (در استادیوم ها) می تواند متغیر باشد. میزان آلایندگی از طریق گاز مونوکسید کربن نیز بستگی به عواملی در مشخصات اتومبیل های موجود نظیر سن اتومبیل، قدرت موتور و میزان فرسودگی آنها دارد.

 استاندارد  ASHRAE-62-2010 در خصوص کیفیت هوای داخل ساختمانها؛ کمترین مقدار  تهویه این نوع پارکینگها را  CFM/ft2 0.75 (و یا L/s-m2 3.81) بر اساس مساحت ناخالص پارکینگ، مجاز می داند. اگر ارتفاع پارکینگ 8 فوت  (و یا 2.5 متر) باشد؛ تعداد دفعات تعویض هوا در یکساعت در آن به تعدادACH  5.6 خواهد رسید. همچنین در بعضی از استانداردهای دیگر نیز نرخ تهویه هوا برای این نوع پارکینگها مقادیر دیگری ذکر شده است. از آن جمله مقدار   6-4 ACH می باشد. ضمنا استفاده از روش تهویه متغیر برای صرفه جویی در انرژی فن بر اساس کنترل غلظت مونوکسید کربن (CO) در محیط، نیز مجاز شمرده شده است. در این مورد روش کار بدین صورت خواهد بود که سنسور کنترل غلظت با نصب در محیط به مدار برقی فن فرمان قطع و وصل خواهد داد. اگر مقدار آلاینده ها از سطح مجاز بیشتر شود فرمان روشن و اگر به حد مجاز برسد فرمان خاموش شدن به الکتروموتور فن را خواهد داد. سطح مجاز غلظت آلاینده ها نیز از یک استاندارد تا استاندارد دیگر متغیر می باشد، اما متاسفانه استاندارد ASHRAE-62-2010 برای کنترل میزان آلاینده ها در محیط مقداری را پیشنهاد نمی کند.

مقررات تهویه

  جدول زیر خلاصه ای از مقدار نرخ تهویه پارکینگهای سر بسته را در کشور آمریکا و سایر کشورها نشان می دهد. همانطور که در جدول 1 می بینید، پیشنهاد برای کنترل مقدار CO بین استانداردهای ذکر شده عمومیت ندارد اما رعایت حد مجاز ppm 25 برای وجود CO بمدت طولانی در این پارکینگها مورد توافق بیشتر استانداردهای ذکر شده در جدول 1 می باشد. روش محاسبه برای نرخ تهویه پارکینگ های بسته توسط  ASHRAE و سایر استانداردها، بطور کلی فارغ از مشخصات پارکینگ، سایر پارامترهایی که ممکن است بر کیفیت هوای داخل تاثیر بگذارند مانند نرخ انتشار آلودگی و سطح مجاز مواد آلاینده را در بر نمی گیرد که نیاز است تا روش جامعی جهت انجام این محاسبات با لحاظ نمودن کلیه پارامترهای موثر، بوجود آید.

 

 

Time (hrs) PPM

Ventilation

ASHRAE-62-2010

8

1

9

35

3.8 L/s · m2

(0.75 cfm/ft2)

ICBO

8

1

50

200

7.6 L/s · m2

(1.5 cfm/ft2)

NIOSH/ OSHA

8

Ceiling

35

200

BOCA

6 ACH
SBCCI

6–7 ACH

NFPA

6 ACH

ACGIH

8 25
Canada 8

1

11/13

25/30

Finland 8

15 minutes

30

75

2.7 L/s · m2

(0.53 cfm/ft2)

France

Ceiling

20 minutes

200

100

165 L/s · car

(350 cfm/car)

Germany

3.3 L/s · m2

(0.66 cfm/ft2)

Japan/South Korea

6.35–7.62 L/s · m2

(1.25–1.5 cfm/ft2)

Netherlands

0.5 200

Sweden

0.91 L/s · m2

(0.18 cfm/ft2)

U.K

8

15 minutes

50

300

6–10 ACH

 

 استانداردهای ملی

مبحث 14 مقررات ملی ساختمان مقدار نرخ تخلیه هوای پارکینگ های مسکونی را 0.8  CFM/ft2 و یا 4.1 L/s-m2 پیشنهاد می  کند. با تخلیه هوا در پارکینگ، برای جلوگیری از ایجاد فشار منفی در راه پله ها و فضاهای مشاع مجاور پارکینگ، لازم است تا به اندازه هوای تخلیه شده، هوای تازه از بیرون، به طریقی تامین گردد. ممکن است این کار از طریق تهویه طبیعی و ایجاد بازشو و یا از طریق مکانیکی فراهم گردد.

این درحالیست که طبق آیین نامه “ضوابط عمل سامانه های تهویه، تخلیه و کنترل دود” برای پارکینگ، دهلیز و پلکان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، جهت تخلیه گاز اگزوز خودروها و کاهش غلظت آلاینده های محیط، حداقل 6 مرتبه تعویض هوا در ساعت برای تمامی طبقات پارکینگ در شرایط عادی و جهت تخلیه دود و محصولات حریق، حداقل 10 مرتبه تعویض هوا در ساعت برای یک طبقه پارکینگ باید در نظر گرفته شود.

  • Client #
  • Date 21 آذر 1399
  • Tags کاربری 2, کاربری خاص, مشاوره تخصصی
  • URL View Project

Related Projects

error: Content is protected !!